Photobucket

Thursday 6 September 2012

JANJI BAIK (Nikmat & Syurga) & JANJI BURUK (Siksa & Neraka)

JANJI BAIK (Nikmat & Syurga) & JANJI BURUK (Siksa & Neraka)

1. Sebahagian daripada perkara yang harus bagi Allah ialah menepati janji baik (الوعد) dan
janji buruk (الوعيد)


2. Adapun janji baik (الوعد): - Walaupun harus Allah menyalahi janji baikNya dari segi hukum akal, namun wajib bagiNya menepati janji itu dari segi hukum syarak di sisi Al-Asya’irah dan Al-Maturidiah. Ini kerana firman Allah Ta’ala:

3. Adapun janji buruk (الوعيد): - Ulamak Ahli Sunnah telah bersepakat bahawa Allah harus menyalahi janji buruk dari segi hukum akal. - Namun mereka berselisih pendapat bahawa Allah harus menyalahi janji buruk dari segi hukum syarak. :-


  (1) Al-‘Asya’irah berpendapat :

• harus Allah menyalahi janji buruk dari segi hukum syarak dengan hujjah: bahawa menyalahi janji buruk adalah satu kemurahan hati yang patut dipuji si pelakunya. Maka haruslah perkara ini berlaku ke atas Allah kerana Dia Maha Pemurah dari segala yang pemurah.
 
• Janji baik ialah hak hamba yang patut dituntut kepada Allah agar Dia memberikannya. Ini kerana Allah menjaminkan pemberian itu, maka Dia sepatutnya menunaikannya.

• Janji Azab pula adalah hak Allah ke atas hambaNya. Harus bagiNya untuk menunaikan janjiNya atau mengingkarinya.



  (2) Al-Maturidiah berpendapat : wajib Allah menunaikan janjinya dari segi hukum syarak, kerana sesiapa yang menyalahi janjinya adalah bersifat dengan kekurangan. Wajib disucikan Allah Ta’ala dengan segala sifat kekurangan. Yang dimaksudkan dengan kekurangan itu adalah:
• Pembohongan terhadap firmanNya
• Penukaran firmanNya
• Harus tidak mengekalkan orang kafir di dalam neraka.



(3) Pendapat Al-Muktazilah : Allah wajib menunaikan janjiNya yang baik dan buruk dari segi hukum akal dan hukum syarak.

No comments:

Post a Comment